عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «سراج24»:

تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا باید با قدرت پیگیری شود/فاجعه منا باید در سازمان ملل متحد هم بررسی شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با ذکر اینکه جمهوری اسلامی با قدرت ابعاد فاجعه را پیگیری می کند، گفت: از مسئولان کشورمان نیز انتظار داریم با قدرت این حادثه را در مجامع بین المللی پیگیری کنند.

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سراج24 با اشاره به ابعاد گسترده فاجعه منا گفت: این فاجعه ناکارآمدی مدیریت آل سعود بر حج را نشان داد.

وی با بیان اینکه آل سعود در جریان فاجعه منا سوء مدیریت داشت، گفت: ابعاد وسیع این فاجعه و کشته شدن چند هزار حاجی باید بررسی و مشخص شود.

حیدرپور عنوان کرد: این فاجعه امت اسلامی را در سوگ فرو برد و دولت عربستان باید به عواطف امت اسلام توجه کند و این عواطف انسانی را با اقدامات ناپخته بیش از این جریحه دار نکند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد یک کمیته حقیقت یاب با حضور فعال ایران و کشورهای اسلامی و حتی کشاندن این موضوع به سازمان ملل مسئله ای است که باید با قوت دنبال و پیگیری شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه این حادثه ضرورت مدیریت کشورهای اسلامی بر مناسک حج را بیشتر کرده است، گفت: باید یک شورا متشکل از همه کشورهای اسلامی حج را مدیریت کنند تا حجاج با آرامش مناسک خود را انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه دولت عربستان باید به وظایف قانونی خود بپردازد، گفت: دولت آل سعود در قبال جان باختن چند هزار حاجی مسئولیت مستقیم دارد و باید علاوه بر پرداخت دیه به خانواده جان باختگان، با تشکیل کمیته حقیقت یاب در این زمینه نیز موافقت و سپس همکاری کند.

وی با ذکر اینکه جمهوری اسلامی با قدرت ابعاد فاجعه را پیگیری می کند، گفت: از مسئولان کشورمان نیز انتظار داریم با قدرت این حادثه را در مجامع بین المللی پیگیری کنند.

اخبار مرتبط

غزه نشان داد در برابر موشک، خانواده قدرتمند صادر کننده پیام مقاومت است